dinsdag 12 februari 2008

Amsterdam verboden voor 'oude' auto's


AMSTERDAM - Personenauto's van voor 1992 op benzine en lpg, en dieselwagens zonder roetfilter mogen vanaf medio volgend jaar niet meer binnen de Amsterdamse ring A10 komen.

Dat staat in de nieuwste verkeersplannen waarover het college waarschijnlijk vandaag beslist.
Het belangrijkste onderdeel van het verkeersplan is een forse verhoging van de parkeertarieven. Bovendien worden de uren dat betaald moet worden uitgebreid, meestal tot middernacht. Die maatregelen leveren de stad 31 miljoen euro per jaar op aan extra parkeergeld. Vreemd genoeg leidt dit slechts tot 0,9 tot 2,2 % minder autokilometers.
Met de opbrengst moeten maatregelen betaald worden die de lucht schoner maken, zoals een sloopregeling voor sterk vervuilende auto's, en krijgen mensen een ov-abonnement als zij hun parkeervergunning inleveren.
VVD-verkeerswoordvoerder Robert Flos is verbijsterd. ,,Als dit doorgaat worden er twee beloften gebroken. Ten eerste dat dit college de lasten voor burgers niet zou verhogen. Ten tweede heeft de PvdA gezegd tegen hogere parkeertarieven te zijn. De auto wordt hier echt als melkkoe gebruikt. Ook de milieuzone voor personenauto's is voor ons onacceptabel. Zo krijgt de automobilist wel heel veel voor zijn kiezen."


Dat klinkt helemaal niet zo slecht. Vanaf volgend jaar is Amsterdam binnen de ring mogelijk verboden voor auto's van vóór 1992. Dus geen Alfa Romeo 155, geen Audi 80, geen Golf I en II. Geen Datsuns of Simca's zelfs. Geen traagrijders in hun BX of ZX. Geen blonde slingermeisjes in hun Daihatsu Charade. Verboden voor de BMW 3-serie, laat staan een 8-serie. Geen aso's meer in hun Chrysler Le Baron of Honda CRX&Prelude. Geen provinciebejaarden in een Hyundai Pony. Tachtig procent van autorijdend Amsterdam-West en Zuid-Oost kan weer lekker met de benenwagen. Want auto's van voor 1992 zijn volgens de gemeeente veel te vervuilend en mogen de stad niet in. Geen paupers die in hun rijdend krot de wegen verstoppen, daar kunnen we moeilijk tegen zijn. Maak een uitzondering voor klassiekers en er is geen vuiltje aan de lucht. Vandaag beslist de Amsterdamse gemeeteraad over het autoverbod. Daarnaast gaan ze de parkeertarieven van 020 optrekken naar 4 euro per uur. Dat parkeerverhaal zal er doorheen gedrukt worden, maar wij weten eigenlijk al dat het autoverbod het niet gaat redden. Waarom niet? Omdat ze daarmee ook dit autotype moeten verbieden, en dat komt never, never nooit niet door de raad...

Geen opmerkingen: